Ahad, 22 April 2012

Senarai Rujukan STPM Baharu




 


1. Abdul Razak Ab Karim, 2008. Kepelbagaian Laras Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
2. Ahmad Khair Mohd Nor, 2008. Pengantar Sintaksis Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
 3. Amat Johari Moin, 1996. Perancangan Bahasa: Aksara Jawi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
 4. Asmah Haji Omar, 2008. Nahu Kemas Kini. Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.
5. Asmah Hj Omar, 2007. Panduan Wacana Akademik: Teori dan Penerapan. Dewan Bahasa dan Pustaka.
6. Nik Safiah Karim, 2008. Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
7. Noriah Mohamed, 1999. Sejarah Sosiolinguistik Bahasa Melayu Lama. Penerbit USM, Pulau Pinang.
8. Persatuan Pendidikan Bahasa Melayu Malaysia, 2012. Dinamika Bahasa Melayu. Kuala Lumpur.
9. Persatuan Pendidikan Bahasa Melayu Malaysia, 2012. Tatabahasa Asas. Kuala Lumpur. 10. Za’ba, 1965. Ilmu Mengarang Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sabtu, 21 April 2012

Pilihan Tajuk Ilmiah


Tajuk: Persamaan dan Perbezaan antara Sistem Ejaan Za’ba dengan Sistem Ejaan Baharu Bahasa Melayu

Tajuk : Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, Bahasa Rasmi dan Bahasa Pengantar di Negara Ini – Dokumen yang Berkaitan dengannya

Tajuk :  Perbezaan antara Penggolongan Kata oleh Za’ba dengan Penggolongan Kata dalam Tatabahasa Dewan

Tajuk : Sumbangan Beberapa Tokoh Bahasa Melayu Moden dalam Bidang Linguistik Melayu

Tajuk :  Imbuhan Kata Nama dalam Bahasa Melayu -  Fungsi dan Maknanya

Tajuk :  Ragam dan Bentuk Ayat dalam Akhbar Tempatan

Tajuk :  Kesalahan Bahasa dalam Siaran Berita Televisyen

Tajuk :  Perbezaan antara Bahasa/Dialek Daerah    X dengan Bahasa Melayu Baku

Tajuk :  Analisis Wacana Ruangan Pendapat Pembaca dalam Akhbar Tempatan

Tajuk :  Proses Penerbitan Ayat dalam Bahasa Melayu

Kajian Ilmiah




BIDANG KAJIAN ESEI ILMIAH
BIL.
SKOP KAJIAN
CONTOH TAJUK KAJIAN YANG BOLEH DITERIMA
1.
Bahasa Melayu Kuno
·         Kosa Kata Pinjaman Bahasa Sanskrit dalam Laras Pemerintahan dan Pentadbiran
2.
Bahasa Melayu Klasik
·         Sejarah Perkembangan Aksara Jawi pada Zaman Bahasa Melayu Klasik
·         Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca dari Abad ke-15 hingga Abad ke-19
3.
Bahasa Melayu Moden 
·         Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Mengembangkan dan Memartabatkan Bahasa Melayu
·         Sumbangan  Frank Swetthenham dalam  Bahasa Melayu
    

4.
Unsur Asing dalam Bahasa Melayu
·         Penggunaan Kosa Kata Bahasa Inggeris dalam Beberapa Karya  Puisi Karya Usman Awang
·         Peminjaman Unsur Bahasa Asing dalam Bahasa Melayu
5.
Fonetik dan Fonologi
·         Dialek Melayu Kelantan:  Penggunaan vokal  e Taling
·         Fonologi dalam Dialek Melayu di Kuala Kangsar, Perak
6.
Sistem Ejaan Bahasa Melayu
·         Beberapa Kesalahan  Bahasa  di Atas Papan Notis Iklan
7.
Morfologi
·         Penggunaan Imbuhan dalam Dialek Terengganu
·         Jenis dan Penggunaan Kata Ganti Nama Diri dalam Keluarga Masyarakat Melayu
·         Fungsi Makna Imbuhan PeN- dalam Bahasa Melayu
·         Kosa Kata Asing dalam Dialek di Daerah X
·         Kesalahan Morfologi dalam Media Cetak
8.
Sintaksis
·         Kesalahan Penggunaan Ayat dalam Komunikasi Lisan di Media Massa
·         Kepelbagaian Jenis  Ayat  Perintah bagi Kaedah Penyoalan Lisan dalam Sesi  Pengajaran dan Pembelajaran Guru Bahasa Melayu di Sek. Men. Keb. X
9.
Wacana
·         Koheran dan Kohesi dalam Teks Khutbah Jumaat di Masjid Jamek Kuala Lumpur
10.
Retorik
·         Pendedahan dan Penghujahan dalam Pidato
·         Retorik  Pemerian dalam Novel ‘Ombak Rindu’ Karya Fauziah Ashari
11.
Variasi Bahasa
·         Variasi Bahasa Baku dalam Filem-Filem Seniman Agung P. Ramlee
·         Percampuran Kod dalam Kalangan Peniaga-Peniaga di Pasar Borong Selayang, Selangor
·         Penggunaan Bahasa Slanga dalam Kalangan Remaja di Taman Y
12.
Laras Bahasa
·         Penggunaan Kata Adjektif dalam Laras Bahasa Iklan Perniagaan
·         Beberapa Istilah Teknikal bagi Laras Undang-Undang Syariah di Malaysia
13.
Semantik
·         Perubahan Makna Kata kerana Peluasan Makna bagi Perkataan  yang berkaitan dengan Perkataan ‘Air’
·         Perkaitan Makna Dari Segi Leksikal dalam Bahasa Melayu
14.
Pragmatik
·         Kepentingan Penggunaan Ragam Bahasa Sindiran dalam Masyarakat Melayu Lama
·         Kata Sapaan dalam Keluarga Diraja Melayu
·         Ungkapan Bertatasusila  dalam Kalangan Pemandu Teksi di Kuching, Sarawak.


Khamis, 19 April 2012

Penceraian Trend Terkini?

Oleh Aninah Janang dan Abd. Kadir Mohd. Ayub


Inai di jari masih merah tetapi sudah bergelar janda! Keadaan ini umpama barah yang semakin kritikal, seolah-olah menjadi trend terkini dalam kalangan masyarakat di negara ini. Senario itu lebih ketara dalam kalangan pasangan beragama Islam.

Yang mengejutkan, purata pasangan Islam yang bercerai di negara ini mencatatkan rekod satu pasangan bercerai untuk setiap 15 minit.

Menurut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim, ketika merasmikan seminar sempena sambutan Maulidur Rasul pada Mac 2011 di Putrajaya, angka tersebut diperoleh berdasarkan rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada 2009.

Kebanyakan pasangan yang mengemukakan permohonan cerai di 13 buah pejabat Jabatan Agama Islam memberikan alasan kurang persefahaman sebagai punca mereka bercerai.

Menurut satu lagi kajian yang dijalankan oleh Bahagian Penyelidikan JAKIM pada 2011, mendapati bahawa antara punca suami memohon penceraian ialah sikap tidak bertanggungjawab isteri (32.93 peratus), masalah akhlak dan sosial (12.03 peratus), masalah pihak ketiga (5.45 peratus) dan masalah ekonomi (2.26 peratus). Di pihak isteri pula, selain tiada persefahaman, isteri memberikan alasan suami tidak bertanggungjawab (17.68 peratus), masalah akhlak dan sosial (5.84 peratus), wujud pihak ketiga (4.42 peratus), dan masalah seksual (1.38 peratus).

Meskipun kajian JAKIM menunjukkan bahawa sikap tidak bertanggungjawab kedua-dua pihak (suami dan isteri) sebagai antara faktor utama yang membawa kepada keretakan rumah tangga, namun bagi pensyarah di Fakulti Pengurusan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kelantan, Masnah Mohd. Zain, masalah kewangan merupakan satu lagi faktor utama yang menyebabkan berlakunya penceraian dalam perkahwinan.

“Pendapatan yang tidak mencukupi menjadi antara faktor utama penceraian,” tegas Masnah kepada penulis ketika dihubungi baru-baru ini.

Pada 2002, beliau yang mengetuai penyelidikan “Kesan Pendapatan ke Atas Kadar Penceraian Dalam Kalangan Masyarakat Melayu di Kelantan” mendapati bahawa pendapatan menjadi faktor penting dalam menentukan kekukuhan institusi perkahwinan.

Penyelidikan tersebut menurut Masnah memberikan fokus kepada pasangan Melayu yang bercerai di seluruh jajahan di Kelantan bagi tempoh enam tahun, iaitu dari 1993 hingga 1998, dengan mengambil kira sama ada faktor pendapatan menjadi punca berlakunya penceraian.

Penyelidikan tersebut sengaja memilih Kelantan kerana dua faktor; pertama, Kelantan antara negeri paling tinggi kadar penceraian di negara ini; kedua, Kelantan ialah negeri paling banyak didiami orang Melayu.

Menurut Bancian Penduduk 2000, jumlah penduduk Kelantan sebanyak 1313014 orang. Daripada jumlah tersebut, 95 peratus ialah penduduk berketurunan Melayu.

Masnah turut menjelaskan bahawa proses pembangunan yang berlaku di negara ini banyak mengubah taraf hidup masyarakat. Lantaran itu, keperluan material dalam sesebuah keluarga yang semakin bertambah turut mempengaruhi corak hidup pasangan yang berkahwin.

Bagi pasangan suami isteri yang mempunyai anak, ibu bapa perlu menyediakan pendidikan, makanan, pakaian, dan tempat tinggal yang baik kepada keluarga mereka.

___

Rencana ini dipetik daripada Dewan Masyarakat April 2012.

Obsesi Kecantikan Kehendak atau Keperluan?

Oleh Abd. Kadir Mohd. Ayub

Berikan sejuta perkataan untuk menghuraikan kecantikan seorang wanita. Berilah walau sebanyak mana perumpamaan. Biar apa-apa pun yang diluahkan, masih belum cukup untuk mendefinisikan betapa indahnya insan yang bernama wanita-insan mulia yang dikurniakan pelbagai keistimewaan oleh Yang Maha Esa.

Wanita harus bersyukur kerana dilahirkan dengan segala keindahan yang mengangkat martabat wanita. Bagai irama dengan lagu, wanita dan kecantikan tidak dapat dipisahkan.

Menyedari hakikat ini, tidak hairanlah kebanyakan wanita moden berlumba-lumba mendapatkan pelbagai rawatan kecantikan. Menjaga kecantikan tidak salah, tetapi apabila melibatkan ketaksuban yang keterlaluan, padah yang menanti tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Lebih-lebih lagi apabila pusat rawatan kecantikan yang dikunjungi tidak diiktiraf.

Dalam banyak perkara yang dikaitkan dengan kecantikan, majoriti kaum wanita didapati menitikberatkan penampilan wajah dengan berusaha mencari pelbagai kosmetik bagi menyerlahkan lagi kecantikan yang dimiliki. Mereka juga begitu takut dengan penampilan bentuk tubuh badan mereka. Jika tersilap langkah mereka boleh terjebak dengan pelbagai lambakan kosmetik di pasaran yang ada antaranya mempunyai bahan racun berjadual. Mereka terlupa bahawa dalam menjaga kecantikan luaran, aspek kecantikan dalaman juga harus dititikberatkan.


Berbelanja Besar Untuk Cantik?

Isu obsesi terhadap kecantikan di Malaysia menjadi semakin hangat apabila pada Disember 2011 sebuah akhbar arus perdana melaporkan wanita di negara ini sanggup berbelanja sekurang-kurangnya RM2000 setiap bulan semata-mata untuk kelihatan cantik dengan membeli produk kosmetik pelbagai jenama.

Menurut unjuran Laporan Kewangan Jabatan Audit Amerika Syarikat 2011, jumlah keseluruhan perbelanjaan rakyat di negara ini yang membabitkan kosmetik dan kecantikan pada 2011 dianggarkan bernilai AS$1 Bilion (RM3.42). Angka ini menunjukkan bahawa kebanyakan wanita di negara ini begitu terpengaruh dengan kosmetik atau apa-apa sahaja yang mampu mengekalkan kecantikan yang dimiliki.

Baru-baru ini Dewan Masyarakat berkesempatan menemu bual wanita yang terdiri daripada pelbagai lapisan umur secara rambang. Kebanyakan wanita berumur 18 hingga 30 tahun yang ditemui sekurang-kurangnya pasti memakai produk kosmetik asas, seperti bedak kompak, gincu, pembayang mata atau pemerah pipi. Perbelanjaan ini tidak termasuk perbelanjaan lain, seperti pakaian, produk penjagaan kulit, rambut serta penjagaan kesihatan.

Seorang ahli perniagaan, Nazira Azri, 30 tahun, menjelaskan bahawa beliau membeli kosmetik berdasarkan jenama dan kualiti. “Saya tidak lokek mengeluarkan belanja lebih untuk tampil cantik asalkan berkualiti dan berbaloi dengan wang yang dilaburkan,” ujarnya kepada Dewan Masyarakat.

“Wanita perlu menitikberatkan penampilan lebih-lebih lagi jika pekerjaan menuntut diri mereka berhadapan dengan orang ramai. Bagi saya, penggunaan kosmetik kini bukan lagi kehendak, tetapi menjadi keperluan seorang wanita,” katanya ketika ditemui di Ampang. Nazira mengakui, setiap bulan dia memperuntukkan hampir RM3000 untuk tujuan kecantikan.

Sementara itu, seorang pelajar kolej swasta, Rita Rahim, 20 tahun, mengakui bahawa kebanyakan wanita di negara ini begitu gila akan kosmetik tidak kira sama ada yang sudah bekerja atau masih lagi bergelar pelajar. Rita menjelaskan pemilihan produk kosmetik adalah berdasarkan trend semasa termasuk warna dan jenama popular di pasaran.

“Gaya solekan terkini menjadi ikutan wanita terutama apabila melihat paparan iklan yang sedikit sebanyak mempengaruhi kuasa membeli wanita. Oleh itu, terdapat segelintir wanita tidak kisah menghabiskan wang ringgit untuk kelihatan cantik,” jelasnya.

“Tidak dinafikan walaupun masih belajar, terdapat kawan-kawan saya yang sanggup memperuntukkan sekurang-kurangnya RM300 untuk membeli kosmetik,” jelas Maiza Rahim, 19.

Walaupun pandangannya berbeza kerana begitu percaya dengan kecantikan semula jadi, Maiza juga tidak dapat mengelak daripada menggunakan bahan kosmetik asas.

“Saya tidak memakai kosmetik secara berlebihan kerana setiap individu mempunyai keistimewaan tersendiri,” ujarnya.

Dalam pada itu, seorang eksekutif pemasaran, Juita Rahman, 25 tahun, mendakwa pemakaian kosmetik mampu meningkatkan keyakinan diri seseorang sekali gus menaikkan seri wajah. “Pemakaian kosmetik yang sesuai mampu memberikan nilai tambah kepada diri.

“Pemakaian kosmetik yang berlebihan tidak menampakkan keaslian wajah seseorang. Selain itu, pemilihan produk juga perlu dititikberatkan kerana khuatir dengan kandungan kimia yang boleh merosakkan kulit,” jelas seorang pakar kulit, Dr. Anita, yang ditemui penulis.

Namun, beliau tidak menafikan bahawa wanita masih tidak boleh lari daripada menggunakan bahan kosmetik asas untuk menambahkan seri dan penampilan. “Tidak salah menggunakannya asalkan mereka mengambil berat terhadap kandungan bahannya,” tegas Anita.


Persaingan Syarikat Kosmetik

Kepelbagaian produk kosmetik yang terdapat di pasaran dan perkembangan industri kecantikan di seluruh dunia mendorong peningkatan perbelanjaan rakyat Malaysia terhadap barangan tersebut.

Apabila berbicara mengenai kosmetik dan produk penjagaan diri, yang terbayang di fikiran adalah produk yang membantu memperbaik penampilan. Seorang wanita lazimnya menyenaraikan gincu, pembayang mata, dan maskara dalam senarai membeli produk kosmetik.

Banyak orang beranggapan bahawa industri kosmetik hanya melibatkan gincu,pembayang mata dan maskara, tetapi sebenarnya turut meliputi produk penjagaan diri dan kebersihan. Industri kosmetik bukan industri yang menghasilkan produk berasaskan gender, peringkat umur, tempat atau strata sosial.

Pada tahun lepas, menurut Laporan Kewangan Ekonomi Global 2011, nilai jualan produk kosmetik dan penjagaan diri global diunjurkan sebanyak Euro126 bilion (kira-kira RM605 bilion) dengan 55 peratus daripadanya datang dari Eropah. Eropah juga merupakan pengeluar terbesar produk kosmetik dan penjagaan diri, diikuti Amerika Syarikat dan Jepun.

Sejak kebelakangan ini, terdapat permintaan yang tinggi terhadap produk kosmetik dan penjagaan diri yang inovatif kerana pengguna kini memiliki kesedaran yang tinggi mengenai kecantikan. Pengguna juga semakin bijak apabila permintaan terhadap produk berasaskan organik atau yang mempunyai nilai tambah, seperti produk halal atau produk mesra alam didapati mengalami peningkatan mendadak.

Lambakan produk kecantikan dan penjagaan diri dari luar negara di pasaran tempatan, termasuk dari negara jiran, seperti Indonesia, Filipina, dan Thailand juga seolah-olah memberikan isyarat sudah tiba masanya anak tempatan turut diberi peluang.

Penganjur pameran kecantikan terbesar Asia Tenggara, Beauty 11 Expo, Mak Weng Kit berkata, rakyat Malaysia berbelanja AS1.1 bilion (RM3.42 bilion) pada 2011 bagi membeli produk kosmetik dan kecantikan.

“Pada 2011, sambutan terhadap produk kecantikan amat memberangsangkan apabila kehadiran pengunjung dicatatkan lebih daripada 20 ribu orang sepanjang ekspo berlangsung,” jelasnya. Selain itu, bilangan syarikat yang mengambil bahagian juga meningkat kepada 50 peratus berbanding dengan 2010. Maklum balas yang diterima daripada peserta pameran juga menunjukkan pertumbuhan pasaran dan industri kecantikan di Malaysia semakin meningkat.

“Setiap tahun bilangan pengunjung dan peserta didapati meningkat. Rakyat Malaysia mempunyai kesedaran terhadap kecantikan dan pengguna kini sanggup berbelanja lebih ke atas produk kecantikan demi kelihatan cantik,” ujarnya.

Pengasas produk kecantikan D’Navechee, Datuk Azalina Che Abdullah, menjelaskan bahawa persekitaran masyarakat yang mementingkan kecantikan mendorong wanita untuk kelihatan bergaya dan menarik di khalayak. “Kecantikan itu sendiri merupakan binaan sosial seseorang. Pelbagai persepsi dapat dilihat apabila istilah cantik itu dinilai. Cantik luaran dan cantik dalaman adalah berbeza, namun kita tidak dapat menafikan manusia hanya dapat menilai aspek luaran daripada menilai kecantikan dalaman,” ujarnya kepada penulis ketika ditemui baru-baru ini.

“Semua ini merupakan lumrah kerana wanita sememangnya suka akan kecantikan dan keindahan. Maka, syarikat pengeluaran kosmetik juga tidak ketinggalan menawarkan produk untuk membantu mengekalkan dan memelihara kecantikan wanita,” jelasnya.

Presiden SimplySiti Sdn. Bhd., Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, percaya bahawa trend wanita berbelanja besar terhadap produk kecantikan bukanlah sesuatu yang mengejutkan. “Majoriti wanita yang bekerja memperuntukkan hampir setengah daripada pendapatan mereka hanya untuk memastikan diri kelihatan cantik dan menawan,” beritahu Siti semasa sidang media mengenai produk SimplySiti pada September tahun lalu. Siti turut menasihati golongan wanita agar berpada-pada ketika mengeluarkan belanja untuk kekal cantik.


Rencana ini dipetik daripada Dewan Masyarakat Mac 2012

Rabu, 18 April 2012

Isu Bahasa


PERKATAAN YANG TIDAK WUJUD DALAM BAHASA MELAYU

Banyak penutur atau pengguna bahasa Melayu, baik penutur jati atau penutur baharu tidak peka akan perkataan yang digunakan sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan. Perkataan yang tidak wujud dalam bahasa Melayu acap digunakan dengan sewenang-wenangnya tanpa merujuk sama ada perkataan tersebut diterima dalam konteks penggunaan tatabahasa atau ejaan bahasa Melayu. Berkemungkinan besar, penutur bahasa Melayu tidak sedar akan hal tersebut kerana keliru disebabkan pengaruh luar seperti media massa yang kerap menggunakan perkataan tertentu dalam akhbar atau majalah keluaran mereka. Berikut beberapa contoh perkataan yang kerap digunakan dalam bahasa Melayu tetapi sebenarnya tidak terdapat dalam Kamus Dewan. Antaranya ialah : taksub, stokin, lagenda, ole-ole, guris, mastika, kasturi, garuda, kekanda, ciplak, istirehat, redha, waswas, catit dan mee.
___
Rencana ini dipetik daripada Pelita Bahasa, Mac 2012.

Cerpen: Beruk

Beruk!

Azizi Hj Abdullah
Dewan Bahasa, Disember 1970


Pukul lapan tiga puluh minit masing-masing masuk bertugas. Cikgu Sunan masuk ke dalam darjahnya, darjah lima. Ketua darjah melaung kuat suruh murid-murid bangun. Masing-masing bangun, tapi sama seperti berbaris tadi. Malas. Cikgu Sunan tidak ambil pusing hal itu.

Separuh masa sudah berlalu. Cikgu Sunan membuat soalan kira-kira yang lain. Tiba-tiba seorang murid masuk senyap-senyap dan duduk di bangku paling belakang. Dia terlewat datang. Cikgu Sunan sedar. Dia memerhati murid itu dengan pandangan tajam, sehingga mata murid itu tidak kuasa menentangnya.

Semakin lama Cikgu Sunan memerhati, murid itu mulai gelisah. Dia pura-pura mencari sesuatu di dalam mejanya. Menggaru-garu betis yang basah dengan air embun. “Alias! Mari sini!” Cikgu Sunan memanggil murid yang datang lambat itu dengan bengis.

Murid yang bernama Alias itu bangun lambat-lambat, kemudian melangkah perlahan-lahan ke depan. Dia tahu, sebentar lagi dia pasti akan menerima habuan. Dan kawan-kawan yang lain pun sudah menduga yang Alias akan menerima habuan. Begitu selalunya.

“Berdiri di situ!” perintah Cikgu Sunan sambil jari tunjuknya menunjuk ke tepi meja tulis. Dia kembali menulis soalan-soalan di papan hitam. Alias berdiri di tepi meja dengan hati yang berdetap-detap. Bimbang. Takut. Gentar. Dia tidak dapat menduga apakah hukuman yang akan dijatuhkan oleh Cikgunya nanti akibat dia datang lambat.

Tapi kali ini dia bercadang, dia akan berterus terang saja. Dia akan bercakap benar walaupun tidak diterima oleh Cikgu Sunan.

“Mari dekat sini, Lias!” perintah Cikgu Sunan apabila dia selesai menulis soalan. Punggungnya yang lebar itu dihentak ke kerusi. Murid  yang bernama Alias ini mendekat sedikit. Dia cuma memakai seluar dan baju tanpa dua biji butang bawah. Rambutnya tidak disikat. Berkaki ayam. Betisnya bercalar-calar diguris oleh duri lorong denai yang dilaluinya.

Cikgu Sunan memerhati dari atas ke bawah. Jijik sekali. Rupa bentuk dan pakaian muridnya ini sungguh-sungguh tidak berbeza sejak darjah empat dulu lagi. Alias tidak berani memanggung kepala apabila Cikgu Sunan memerhatinya tanpa berkata sepatah pun. Kaki kanannya menenyeh-nenyeh kaki kiri. Gatal. Jarinya memintal-mintal kaki seluarnya yang lusuh itu.

“Kenapa kau datang lambat?” Akhirnya Cikgu Sunan bersuara. Alias tidak menjawab. Dia tahu walau bagaimana benar sekalipun jawapannya, dia akan kena habuan juga. Dia tahu hukuman yang akan dijatuhkan kepadanya bukanlah berdasarkan sebab-sebab sama ada rumahnya jauh atau aral yang lain. Tapi kerana dia datang lambat.

“Hei beruk! Saya tanya kenapa kau datang lambat?” Cikgu Sunan hampir-hampir memekik.

Alias diam. Dia masih tunduk juga. Panggilan “beruk” kepadanya bukanlah sekali itu sahaja dan bukan sekadar cikgu Sunan seorang. Di sekolah dia sudah masyhur dengan panggilan “beruk” sebab dia membela seekor beruk.

“Pandang sini!” sergah Cikgu Sunan sambil mengangkat dagu Alias dengan pembaris panjang. Alias memanggung kepala. “Saya tanya kepada kau datang lambat?”

Dengan suara tergagap-gagap bercampur takut, Alias menjawab, “Beruk… beruk saya putus rantai, cikgu!”.

“Haaa, kalau dah putus apa yang kau buat?”. Cikgu Sunan bertanya keras. Memang dia tidak pernah beri muka kepada murid-muridnya.

“Saya cari, cikgu!”.

“Dah jumpa?”.

Alias angguk. Tersenyum.

“Sebab itu kau datang lambat?”

Angguk juga.

”Kau lebih pentingkan beruk daripada sekolah ya? Sebab tu kau pun macam beruk”. Cikgu Sunan berleter. Muka Alias dipandang dengan jijik.

“Saya sayangkan beruk saya cikgu. Dia kawan baik saya!” kata Alias dengan jujur.

Marah Cikgu Sunan naik meluap. Jawapan Alias itu sungguh menyakitkan hatinya. Dia menggaru-garu. Tubuh kurus Alias dipandangnya, bagai seekor semut.

“Kau nak main-mainkan saya, ya?” Cikgu Sunan menahan marah. Matanya bersinar-sinar.

“Tidak cikgu, saya…”

“Sudahlah!” Tiba-tiba Cikgu Sunan menempik, Serentak dengan itu satu penampar kuat hinggap di telinga kanan Alias. Alias terhuyung-hayang. Tapi tidak mengangis. Telinganya terasa bengang. Pendengarannya berdengung. Mukanya merah.
       
Dengan langkah yang lesu dia kembali duduk di kerusi. Kawan-kawan diam membisu. Masing-masing menumpukan perhatian kepadanya.

“Cuba kamu tengok beruk tu! Tak malu. Malas! Kamu semua jangan jadi beruk macam dia!” Cikgu Sunan bersyarah kepada murid-muridnya yang lain. Murid-muridnya diam membisu. Sekali-sekala mereka berpaling melihat Alias yang malang itu. Tapi pada Alias macam tidak ada apa-apa yang terjadi. Kalau tadi dia asyik tunduk, kali ini dia memanggung mukanya dan berwajah tenang. Begitu pun di kelopak matanya ada air yang bertakung.

Tiga hari sesudah itu Alias tidak datang ke sekolah. Daripada desas desus murid-murid yang lain, Cikgu Sunan mendapat tahu Alias sudah berhenti. Dengan tiba-tiba, dada Cikgu Sunan diserkup sayu. Sedih dan kasihan. Dia terasa macam ada suatu dosa yang telah dilakukannya terhadap Alias.

Beberapa ketika dia termenung. Dia tahu perbuatannya salah dari segi undang-undang. Tapi hari itu dia sungguh tidak tahan. Alias telah ponteng bukan sekali dua. Apabila ditanya cuma beruknya saja yang menjadi alasan. Mana hati tidak geram. Tapi apabila dia mendapat tahu bahawa Alias berhenti, perasaan hibanya tidak dapat dikawal lagi. Dia berasa tanggungjawabnya pula untuk menarik Alias supaya belajar semula hingga tamat. Dia menyesal.

Tengah hari itu Cikgu Sunan tidak terus pulang ke rumahnya. Selepas bertugas dia meminjam basikal seorang muridnya dan terus pergi ke rumah Alias yang terletak sejauh empat kilometer itu. Dia tidak memberitahu guru besar. Biarlah hal itu dia selesai sendiri.
  
Untuk sampai ke rumah Alias, Cikgu Sunan terpaksa melalui lorong sempit yang boleh dikatakan denai. Di kiri kanan  lorong itu banyak pokok “keman malu” dan senduduk. Berlopak-lopak. Tidak ada orang lalu-lalang.

Kampung tempat tinggal Alias sangat-sangat terpencil. Sekali-sekala terlintas juga di hati Cikgu Sunan, bahawa memang patut Alias tidak datang selalu ke sekolah. Kalau dia sendiri pun jadi Alias dia tentu tidak datang ke sekolah. Sekali lagi perasaan menyesal menumbuk di hatinya kerana perbuatannya itu tidak diselidik lebih dulu. Akhirnya sampai juga Cikgu Sunan. Dia terpaksa menyeberangi sebatang titi melintasi sebuah parit yang selebar tiga meter.

Alias tidak ada. Berkali-kali Cikgu Sunan memanggil, tapi senyap saja. Tiba-tiba seorang tua menjenguk dari lubang tingkap. Orang tua itu menjemput Cikgu Sunan naik. Cikgu Sunan menolak perlawaan itu, tapi berkali-kali pula orang tua itu menjemputnya. Akhirnya Cikgu Sunan mengalah apabila orang tua itu memberitahu yang dirinya lumpuh, tidak dapat turun.

Sekali lagi rasa sebak menyerang dada Cikgu Sunan. Rupa-rupanya kesulitan Alias berbagai-bagai jenis. Terasa mahu dikerat tangannya yang ganas itu.

“Alias ke mana mak cik?” tanya Cikgu Sunan.
 
“Entah, dia turun dari rumah tadi pukul sepuluh. Katanya dia nak petik buah kelapa di hujung kampung”.

“Dia panjat pokok kelapa?”

“Takkk, dengan beruknya tulah. Itulah pencariannya sejak mak cik lumpuh,” terang ibu Alias dengan hiba. Di atas alang rumah itu terdapat buku-buku Alias. Dindingnya tembus di sana sini. Tidak ada apa yang boleh dinamakan perhiasan. Cuma satu cermin bulat sebesar tempurung jantan.

“Dah lama mak cik lumpuh?” tanyanya.
 
“Dah hampir setahun,” terang orang tua itu lagi.
 
Cikgu Sunan yang duduk di muka pintu sahaja itu mengangguk-angguk. Rasa simpati kepada Alias semakin tebal.

“Saya datang ni nak tau. Mengapa Alias tak ke sekolah lagi?”.

“Entahlah. Katanya dia tak sekolah lagi. Telinganya sakit”.

Cikgu Sunan termenung panjang. Wajahnya berkerut. Sedang dia termenung itu tiba-tiba dia melihat Alias pulang, beruknya di atas bahu. Alias membimbit dua biji kelapa.

“Haa, itu pun dia dah balik,” kata Cikgu Sunan dengan tersenyum. Orang tua itu menjengguk dari lubang tingkap. Dia menyambut kepulangan anaknya dengan pandangan mata saja. Lebih daripada itu dia tidak terdaya. “Begitulah kerjanya setiap hari sejak bapaknya meninggal,” kata orang tua itu dengan sedih.

Alias yang sudah hampir sampai ke rumahnya itu terhenti seketika apabila melihat ada orang di muka pintu rumahnya. Dia macam tidak percaya orang itu ialah Cikgu Sunan. Tapi apabila dia sudah pasti benar, segera dia melepaskan buah kelapa yang dipegangnya. Beruknya diletakkan ke tanah dan dia terus meluru mendapatkan Cikgu Sunan. Dia senyum girang. Bersalam tangan.

Beruk yang ditinggalkannya itu melompat-lompat. Berkereh-kereh bunyinya, kerana orang yang berada di muka pintu rumah tuannya itu belum pernah dilihatnya.

“Dia lama cikgu sampai ?” tanya Alias.
 
“Baru sekejap,” jawab Cikgu Sunan.   

Keramahan Alias sungguh mengejut Cikgu Sunan. Beruk yang ditinggalkan oleh Alias di halaman rumahnya itu melompat-melompat dengan suara garang. Alias menempik beberapa kali supaya diam, tapi beruk itu tetap melompat juga. Dia tidak kenal orang itu guru kepada tuannya.

Cikgu Sunan terpandang telinga kanan Alias. Telinga itu merah dan bengkak nampaknya. Dari lubangnya meleleh benda putih.
 
“Dekat sini Alias,” kata Cikgu Sunan dengan lembut.

Alias mendengar kata-kata itu berlainan sekali dengan perintahnya semasa sekolah. Kata-kata itu macam, kata-kata orang yang menyayanginya. Dia mendekatkan kepalanya kepada Cikgu Sunan.

“Senget sedikit kepala kau”. Cikgu Sunan berkata lagi. Alias menyengetkan kepalanya. Cikgu Sunan memegang kepala Alias dan menekannya sedikit untuk memastikan telinga Alias yang sakit itu. Tapi dengan tiba-tiba beruk yang sedang marah-marah dan melompat-lompat di halaman tadi, melompat naik lalu menggigit tangan Cikgu Sunan. Beruk itu menyangka orang itu akan menyakiti tuannya.
 
Cikgu Sunan mengadu sakit. Tangannya berdarah. Beruk masih bergelut. Suasana menjadi kelam-kabut. Alias menempik beberapa kali supaya beruk berlalu. Tapi tempiknya tidak diendahkan oleh beruknya. Beruk itu terus menyerang Cikgu Sunan. Demi untuk  menyelamatkan Cikgu Sunan, Alias mencapai sebatang lembing yang digunakan untuk menghimpun buah-buah kelapa, lalu dengan sekuat-kuat hatinya dia meradak lembing itu ke perut beruknya. Cuma itulah saja yang boleh menyelamatkan gurunya.

Beruk yang garang itu menjadi lemah. Terlentang di atas lantai. Sebelum menghembus nafasnya yang terakhir, mata hitamnya memandang kepada Alias dengan sayu. Kelopak mata yang berbulu itu tergenang air jernih.
 
Alias terpaku seketika. Ibunya juga tidak berkata apa-apa. Cikgu Sunan menahan darah di lengannya dengan sapu tangan. Tapi darah yang keluar di lengannya tidaklah sama dengan darah beruk yang telah diradak lembing tadi.

Suasana sepi. Cikgu Sunan memandang Alias, Alias memandang beruknya bagai satu mimpi. Dan ibu tua itu memandang anaknya dengan satu tafsiran yang asing.
 
Alias tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis tersedu-sedu. Air matanya berderai keluar, jatuh menimpa di atas tubuh beruk kesayangannya. Dia bangun lambat-lambat. Matanya memandang ibunya. Ibu tua itu tetap membisu. Dia tersedu-sedu.

“Terima kasih Alias.” Tiba-tiba dalam kesepian itu Cikgu Sunan berkata. Darah di lengannya masih juga keluar.

“Cikgu sakitkah?” tanya Alias antara sedu-sedannya.

“Tak mengapa, sikit saja. Err, saya balik dulu Lias.” kata Cikgu Sunan, lalu turun dari rumah itu.

“Cikgu…”

“saya minta maaf’,” kata Alias sebaik saja Ckgu Sunan memijak tangga bawah.

“Tak apa…. tapi kau mau ke sekolah lagi?”

Alias duduk. Kaku. Sedih.

“Lebih baik kau ke sekolah, hingga darjah enam” Cikgu Sunan memberi nasihat.

“Saya tidak dapat ke sekolah lagi Cikgu.” Tiba-tiba Alias menjawab sayu.

“Kenapa?”

“Beruk… Saya mencari makan dengan beruk itu cikgu.”

Dada Cikgu Sunan bagai ditikam lembing berkarat. Perkataan Alias benar-benar menusuk hatinya. Barulah dia tahu, bahawa beruk itu pada Alias merupakan tali perhubungan nyawanya selama ini. 

Dia melangkah pulang dengan dada yang sebak. Tapi Alias yang terpaku di ambang pintu lebih pilu lagi.

Azizi Hj Abdullah
Dewan Bahasa, Disember 1970

Beruk!

Pukul lapan tiga puluh minit masing-masing masuk bertugas. Cikgu Sunan masuk ke dalam darjahnya, darjah lima. Ketua darjah melaung kuat suruh murid-murid bangun. Masing-masing bangun, tapi sama seperti berbaris tadi. Malas. Cikgu Sunan tidak ambil pusing hal itu.

Separuh masa sudah berlalu. Cikgu Sunan membuat soalan kira-kira yang lain. Tiba-tiba seorang murid masuk senyap-senyap dan duduk di bangku paling belakang. Dia terlewat datang. Cikgu Sunan sedar. Dia memerhati murid itu dengan pandangan tajam, sehingga mata murid itu tidak kuasa menentangnya.

Semakin lama Cikgu Sunan memerhati, murid itu mulai gelisah. Dia pura-pura mencari sesuatu di dalam mejanya. Menggaru-garu betis yang basah dengan air embun. “Alias! Mari sini!” Cikgu Sunan memanggil murid yang datang lambat itu dengan bengis.

Murid yang bernama Alias itu bangun lambat-lambat, kemudian melangkah perlahan-lahan ke depan. Dia tahu, sebentar lagi dia pasti akan menerima habuan. Dan kawan-kawan yang lain pun sudah menduga yang Alias akan menerima habuan. Begitu selalunya.

“Berdiri di situ!” perintah Cikgu Sunan sambil jari tunjuknya menunjuk ke tepi meja tulis. Dia kembali menulis soalan-soalan di papan hitam. Alias berdiri di tepi meja dengan hati yang berdetap-detap. Bimbang. Takut. Gentar. Dia tidak dapat menduga apakah hukuman yang akan dijatuhkan oleh Cikgunya nanti akibat dia datang lambat.

Tapi kali ini dia bercadang, dia akan berterus terang saja. Dia akan bercakap benar walaupun tidak diterima oleh Cikgu Sunan.

“Mari dekat sini, Lias!” perintah Cikgu Sunan apabila dia selesai menulis soalan. Punggungnya yang lebar itu dihentak ke kerusi. Murid  yang bernama Alias ini mendekat sedikit. Dia cuma memakai seluar dan baju tanpa dua biji butang bawah. Rambutnya tidak disikat. Berkaki ayam. Betisnya bercalar-calar diguris oleh duri lorong denai yang dilaluinya.

Cikgu Sunan memerhati dari atas ke bawah. Jijik sekali. Rupa bentuk dan pakaian muridnya ini sungguh-sungguh tidak berbeza sejak darjah empat dulu lagi. Alias tidak berani memanggung kepala apabila Cikgu Sunan memerhatinya tanpa berkata sepatah pun. Kaki kanannya menenyeh-nenyeh kaki kiri. Gatal. Jarinya memintal-mintal kaki seluarnya yang lusuh itu.

“Kenapa kau datang lambat?” Akhirnya Cikgu Sunan bersuara. Alias tidak menjawab. Dia tahu walau bagaimana benar sekalipun jawapannya, dia akan kena habuan juga. Dia tahu hukuman yang akan dijatuhkan kepadanya bukanlah berdasarkan sebab-sebab sama ada rumahnya jauh atau aral yang lain. Tapi kerana dia datang lambat.

“Hei beruk! Saya tanya kenapa kau datang lambat?” Cikgu Sunan hampir-hampir memekik.

Alias diam. Dia masih tunduk juga. Panggilan “beruk” kepadanya bukanlah sekali itu sahaja dan bukan sekadar cikgu Sunan seorang. Di sekolah dia sudah masyhur dengan panggilan “beruk” sebab dia membela seekor beruk.

“Pandang sini!” sergah Cikgu Sunan sambil mengangkat dagu Alias dengan pembaris panjang. Alias memanggung kepala. “Saya tanya kepada kau datang lambat?”

Dengan suara tergagap-gagap bercampur takut, Alias menjawab, “Beruk… beruk saya putus rantai, cikgu!”.

“Haaa, kalau dah putus apa yang kau buat?”. Cikgu Sunan bertanya keras. Memang dia tidak pernah beri muka kepada murid-muridnya.

“Saya cari, cikgu!”.

“Dah jumpa?”.

Alias angguk. Tersenyum.

“Sebab itu kau datang lambat?”

Angguk juga.

”Kau lebih pentingkan beruk daripada sekolah ya? Sebab tu kau pun macam beruk”. Cikgu Sunan berleter. Muka Alias dipandang dengan jijik.

“Saya sayangkan beruk saya cikgu. Dia kawan baik saya!” kata Alias dengan jujur.

Marah Cikgu Sunan naik meluap. Jawapan Alias itu sungguh menyakitkan hatinya. Dia menggaru-garu. Tubuh kurus Alias dipandangnya, bagai seekor semut.

“Kau nak main-mainkan saya, ya?” Cikgu Sunan menahan marah. Matanya bersinar-sinar.

“Tidak cikgu, saya…”

“Sudahlah!” Tiba-tiba Cikgu Sunan menempik, Serentak dengan itu satu penampar kuat hinggap di telinga kanan Alias. Alias terhuyung-hayang. Tapi tidak mengangis. Telinganya terasa bengang. Pendengarannya berdengung. Mukanya merah.
       
Dengan langkah yang lesu dia kembali duduk di kerusi. Kawan-kawan diam membisu. Masing-masing menumpukan perhatian kepadanya.

“Cuba kamu tengok beruk tu! Tak malu. Malas! Kamu semua jangan jadi beruk macam dia!” Cikgu Sunan bersyarah kepada murid-muridnya yang lain. Murid-muridnya diam membisu. Sekali-sekala mereka berpaling melihat Alias yang malang itu. Tapi pada Alias macam tidak ada apa-apa yang terjadi. Kalau tadi dia asyik tunduk, kali ini dia memanggung mukanya dan berwajah tenang. Begitu pun di kelopak matanya ada air yang bertakung.

Tiga hari sesudah itu Alias tidak datang ke sekolah. Daripada desas desus murid-murid yang lain, Cikgu Sunan mendapat tahu Alias sudah berhenti. Dengan tiba-tiba, dada Cikgu Sunan diserkup sayu. Sedih dan kasihan. Dia terasa macam ada suatu dosa yang telah dilakukannya terhadap Alias.

Beberapa ketika dia termenung. Dia tahu perbuatannya salah dari segi undang-undang. Tapi hari itu dia sungguh tidak tahan. Alias telah ponteng bukan sekali dua. Apabila ditanya cuma beruknya saja yang menjadi alasan. Mana hati tidak geram. Tapi apabila dia mendapat tahu bahawa Alias berhenti, perasaan hibanya tidak dapat dikawal lagi. Dia berasa tanggungjawabnya pula untuk menarik Alias supaya belajar semula hingga tamat. Dia menyesal.

Tengah hari itu Cikgu Sunan tidak terus pulang ke rumahnya. Selepas bertugas dia meminjam basikal seorang muridnya dan terus pergi ke rumah Alias yang terletak sejauh empat kilometer itu. Dia tidak memberitahu guru besar. Biarlah hal itu dia selesai sendiri.
  
Untuk sampai ke rumah Alias, Cikgu Sunan terpaksa melalui lorong sempit yang boleh dikatakan denai. Di kiri kanan  lorong itu banyak pokok “keman malu” dan senduduk. Berlopak-lopak. Tidak ada orang lalu-lalang.

Kampung tempat tinggal Alias sangat-sangat terpencil. Sekali-sekala terlintas juga di hati Cikgu Sunan, bahawa memang patut Alias tidak datang selalu ke sekolah. Kalau dia sendiri pun jadi Alias dia tentu tidak datang ke sekolah. Sekali lagi perasaan menyesal menumbuk di hatinya kerana perbuatannya itu tidak diselidik lebih dulu. Akhirnya sampai juga Cikgu Sunan. Dia terpaksa menyeberangi sebatang titi melintasi sebuah parit yang selebar tiga meter.

Alias tidak ada. Berkali-kali Cikgu Sunan memanggil, tapi senyap saja. Tiba-tiba seorang tua menjenguk dari lubang tingkap. Orang tua itu menjemput Cikgu Sunan naik. Cikgu Sunan menolak perlawaan itu, tapi berkali-kali pula orang tua itu menjemputnya. Akhirnya Cikgu Sunan mengalah apabila orang tua itu memberitahu yang dirinya lumpuh, tidak dapat turun.

Sekali lagi rasa sebak menyerang dada Cikgu Sunan. Rupa-rupanya kesulitan Alias berbagai-bagai jenis. Terasa mahu dikerat tangannya yang ganas itu.

“Alias ke mana mak cik?” tanya Cikgu Sunan.
 
“Entah, dia turun dari rumah tadi pukul sepuluh. Katanya dia nak petik buah kelapa di hujung kampung”.

“Dia panjat pokok kelapa?”

“Takkk, dengan beruknya tulah. Itulah pencariannya sejak mak cik lumpuh,” terang ibu Alias dengan hiba. Di atas alang rumah itu terdapat buku-buku Alias. Dindingnya tembus di sana sini. Tidak ada apa yang boleh dinamakan perhiasan. Cuma satu cermin bulat sebesar tempurung jantan.

“Dah lama mak cik lumpuh?” tanyanya.
 
“Dah hampir setahun,” terang orang tua itu lagi.
 
Cikgu Sunan yang duduk di muka pintu sahaja itu mengangguk-angguk. Rasa simpati kepada Alias semakin tebal.

“Saya datang ni nak tau. Mengapa Alias tak ke sekolah lagi?”.

“Entahlah. Katanya dia tak sekolah lagi. Telinganya sakit”.

Cikgu Sunan termenung panjang. Wajahnya berkerut. Sedang dia termenung itu tiba-tiba dia melihat Alias pulang, beruknya di atas bahu. Alias membimbit dua biji kelapa.

“Haa, itu pun dia dah balik,” kata Cikgu Sunan dengan tersenyum. Orang tua itu menjengguk dari lubang tingkap. Dia menyambut kepulangan anaknya dengan pandangan mata saja. Lebih daripada itu dia tidak terdaya. “Begitulah kerjanya setiap hari sejak bapaknya meninggal,” kata orang tua itu dengan sedih.

Alias yang sudah hampir sampai ke rumahnya itu terhenti seketika apabila melihat ada orang di muka pintu rumahnya. Dia macam tidak percaya orang itu ialah Cikgu Sunan. Tapi apabila dia sudah pasti benar, segera dia melepaskan buah kelapa yang dipegangnya. Beruknya diletakkan ke tanah dan dia terus meluru mendapatkan Cikgu Sunan. Dia senyum girang. Bersalam tangan.

Beruk yang ditinggalkannya itu melompat-lompat. Berkereh-kereh bunyinya, kerana orang yang berada di muka pintu rumah tuannya itu belum pernah dilihatnya.

“Dia lama cikgu sampai ?” tanya Alias.
 
“Baru sekejap,” jawab Cikgu Sunan.   

Keramahan Alias sungguh mengejut Cikgu Sunan. Beruk yang ditinggalkan oleh Alias di halaman rumahnya itu melompat-melompat dengan suara garang. Alias menempik beberapa kali supaya diam, tapi beruk itu tetap melompat juga. Dia tidak kenal orang itu guru kepada tuannya.

Cikgu Sunan terpandang telinga kanan Alias. Telinga itu merah dan bengkak nampaknya. Dari lubangnya meleleh benda putih.
 
“Dekat sini Alias,” kata Cikgu Sunan dengan lembut.

Alias mendengar kata-kata itu berlainan sekali dengan perintahnya semasa sekolah. Kata-kata itu macam, kata-kata orang yang menyayanginya. Dia mendekatkan kepalanya kepada Cikgu Sunan.

“Senget sedikit kepala kau”. Cikgu Sunan berkata lagi. Alias menyengetkan kepalanya. Cikgu Sunan memegang kepala Alias dan menekannya sedikit untuk memastikan telinga Alias yang sakit itu. Tapi dengan tiba-tiba beruk yang sedang marah-marah dan melompat-lompat di halaman tadi, melompat naik lalu menggigit tangan Cikgu Sunan. Beruk itu menyangka orang itu akan menyakiti tuannya.
 
Cikgu Sunan mengadu sakit. Tangannya berdarah. Beruk masih bergelut. Suasana menjadi kelam-kabut. Alias menempik beberapa kali supaya beruk berlalu. Tapi tempiknya tidak diendahkan oleh beruknya. Beruk itu terus menyerang Cikgu Sunan. Demi untuk  menyelamatkan Cikgu Sunan, Alias mencapai sebatang lembing yang digunakan untuk menghimpun buah-buah kelapa, lalu dengan sekuat-kuat hatinya dia meradak lembing itu ke perut beruknya. Cuma itulah saja yang boleh menyelamatkan gurunya.

Beruk yang garang itu menjadi lemah. Terlentang di atas lantai. Sebelum menghembus nafasnya yang terakhir, mata hitamnya memandang kepada Alias dengan sayu. Kelopak mata yang berbulu itu tergenang air jernih.
 
Alias terpaku seketika. Ibunya juga tidak berkata apa-apa. Cikgu Sunan menahan darah di lengannya dengan sapu tangan. Tapi darah yang keluar di lengannya tidaklah sama dengan darah beruk yang telah diradak lembing tadi.

Suasana sepi. Cikgu Sunan memandang Alias, Alias memandang beruknya bagai satu mimpi. Dan ibu tua itu memandang anaknya dengan satu tafsiran yang asing.
 
Alias tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis tersedu-sedu. Air matanya berderai keluar, jatuh menimpa di atas tubuh beruk kesayangannya. Dia bangun lambat-lambat. Matanya memandang ibunya. Ibu tua itu tetap membisu. Dia tersedu-sedu.

“Terima kasih Alias.” Tiba-tiba dalam kesepian itu Cikgu Sunan berkata. Darah di lengannya masih juga keluar.

“Cikgu sakitkah?” tanya Alias antara sedu-sedannya.

“Tak mengapa, sikit saja. Err, saya balik dulu Lias.” kata Cikgu Sunan, lalu turun dari rumah itu.

“Cikgu…”

“saya minta maaf’,” kata Alias sebaik saja Ckgu Sunan memijak tangga bawah.

“Tak apa…. tapi kau mau ke sekolah lagi?”

Alias duduk. Kaku. Sedih.

“Lebih baik kau ke sekolah, hingga darjah enam” Cikgu Sunan memberi nasihat.

“Saya tidak dapat ke sekolah lagi Cikgu.” Tiba-tiba Alias menjawab sayu.

“Kenapa?”

“Beruk… Saya mencari makan dengan beruk itu cikgu.”

Dada Cikgu Sunan bagai ditikam lembing berkarat. Perkataan Alias benar-benar menusuk hatinya. Barulah dia tahu, bahawa beruk itu pada Alias merupakan tali perhubungan nyawanya selama ini. 

Dia melangkah pulang dengan dada yang sebak. Tapi Alias yang terpaku di ambang pintu lebih pilu lagi.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Isnin, 9 April 2012

Kenali Morfologi..

Morfologi

Morfologi ialah bidang yang mengkaji struktur kata, binaan kata, bentuk kata dan golongan kata.
  • Struktur kata - sususan bentuk bunyi ujaran  atau lambang (tulisan) yang menjadi unit bahasa yang bermakna. Contoh : pagi - p/a/g/i
  • Binaan kata - unsur-unsur yang membina sesuatu kata yang dikenali sebagai morfem.
  • Bentuk kata - kata tunggal, kata terbitan, kata majmuk dan kata ganda.
  • Golongan kata - kelas kata-kata tertentu seperti kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas.
  Dalam morfologi, unit terkecil yang mempunyai makna dan tugas nahu ialah morfem.

Morfem

Morfem ialah unit terkecil yang menjadi unsur perkataan. Sekiranya kata tidak boleh dipecahkan kepada unit bermakna atau nahu yang lebih kecil, maka kata-kata ini terdiri daripada satu unit atau satu morfem.
Misalnya "minum". "Minum" tidak akan berfungsi dan memberi makna jika dipecahkan kepada mi dan num. Sebaliknya, kata "diminum" boleh dipecahkan kepada dua morfem, iaitu "di" dan "minum". Kesimpulannya, perkataan boleh terdiri daripada beberapa morfem.
Morfem boleh dibahagi kepada dua, iaitu morfem bebas dan morfem terikat.
Morfem Bebas Morfem terikat/imbuhan
Dapat berdiri sendiri, misalnya:
  minum, cuti, sekolah, periksa
Bentuk imbuhan, misalnya:
  mem, per, kan, ber
Mempunyai maksud sendiri. Tidak mempunyai makna tetapi mempunyai fungsi tatabahasa atau nahu. Boleh mengubah makna sesuatu kata dan seterusnya makna ayat.

Morfem terikat/imbuhan

Morfem terikat/imbuhan boleh dibahagi seperti berikut:
  • Awalan. Ditambah pada bahagian depan kata dasar. Misalnya membaca, menghafal.
  • Akhiran. Ditambah pada bahagian belakang kata dasar. Misalnya perkataan "undian, minuman"
  • Sisipan. Diselit di antara unsur unsur kata dasar. Misalnya telapak (tapak)
  • Apitan. Ditambahkan serentak pada awalan dan akhiran kata dasar. Misalnya, imbuhan per....an dalam permainan.

Kata 
  1. Kata / perkataan ialah unit bahasa terkecil yang mengandung makna lengkap dan dapat berdiri dengan sendiri dalam ayat.
  2. Dibentuk daripada kata akar dan kata dasar
  • kata akar - kata dasar yang terdiri daripada satu morfem bebas iaitu bentuk dasar yang belum diberi sebarang imbuhan.
  • kata dasar ialah kata yang menjadi dasar untuk membentuk kata seperti kata akar, kata terbitan, kata majmuk, kata ganda dan frasa.

Latihan penulisan wacana minggu ini

Tema sukan & riadah.
Soalan:
Kini, minat masyarakat terhadap aktiviti sukan dan riadah semakin meningkat. Bincang kepentingan aktiviti sukan dan riadah dalam kalangan warga Malaysia.

Pengenalan
-Konsep aktiviti sukan dan riadah
-Statistik
-Pendapat tokoh
-slogan/peribahasa

Idea
1. Menyihatkan tubuh badan
2. Mencerdaskan minda
3. Memupuk perpaduan
4. Meningkatkan imej negara
5 Memanfaatkan masa terluang
6 Mencungkil bakat baru
7 Mengurangkan stres

Kesimpulan:
Ulaskan semula idea-idea.
Berikan slogan/peribahasa
Usaha kerajaan
Pendapat anda
Penegasan karangan.



Published with Blogger-droid v1.7.4

Jumaat, 6 April 2012

Sukatan STPM Baharu

  
1 Pengenalan
Dalam Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia Bahasa Melayu yang baharu, komponen pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) diterapkan kepada calon sekolah kerajaan, calon sekolah bantuan kerajaan, calon sekolah swasta, dan calon persendirian individu. Melalui PBS, calon dikehendaki untuk menyediakan dua kerja kursus, iaitu kerja kursus pada penggal 2 dan kerja kursus pada penggal 3. Wajaran markah bagi komponen kerja kursus sepanjang pengajian tingkatan enam ialah 25%. Markah pentaksiran kerja kursus hendaklah dihantar kepada MPM untuk diambil kira bersama-sama dengan markah peperiksaan bagi tujuan penentuan markah keseluruhan dan penggredan.
Pada penggal 2, calon dikehendaki mengarang esei berformat manakala pada penggal 3, calon dikehendaki menghasilkan penulisan ilmiah. Panduan dan arahan tugasan akan diberikan melalui portal MPM http://www.mpm.edu.my. Tugasan adalah berkaitan dengan tajuk yang terdapat dalam sukatan pelajaran Bahasa Melayu.
2 Objektif
Tujuan kerja kursus ini diadakan adalah untuk menilai dan memperkukuh kebolehan dan keupayaan calon dalam
(a) Kemahiran kognitif:
·         memahami dan mengaplikasi pengetahuan dan sistem bahasa Melayu;
·         mengaplikasi teori dan kaedah yang diajar dalam bilik darjah dengan tugasan yang diberikan;
·         mentafsir, mensintesis, dan merumus data dan maklumat berkaitan dengan isu yang dibentangkan.
(b) Kemahiran manipulatif:
·         mencari dan mengumpul pelbagai jenis data dan maklumat daripada pelbagai sumber;
·          memperoleh sumber melalui aktiviti memerhati, merekod, menemu bual, dan mengkaji selidik;
·         mempersembahkan data dan maklumat yang diperoleh dalam bentuk grafik, jadual, rajah, carta, dan tulisan;
·         mengaplikasi pembelajaran dengan kaedah, teknik, dan strategi yang ilmiah, seperti dengan memperoleh ilmu melalui sumber kajian, pengumpulan maklumat daripada pelbagai sumber, dan menyampaikan dapatan dan maklumat dalam bentuk komunikasi yang teratur, jelas, dan sahih.
(c) Kemahiran insaniah (soft skills):
·         berkebolehan untuk berkomunikasi secara lisan dan tulisan;
·         berkebolehan untuk bekerjasama dalam kumpulan, mengorganisasi tugas, dan bekerja sebagai satu pasukan;
·         berupaya mengawal aktiviti kerja kursus yang disediakan secara berkesan;
·         berupaya mengurus masa mengikut jadual kerja yang ditetapkan;
·         berupaya menyelesaikan masalah;
·         berupaya menghasilkan tugasan secara kreatif dan inovatif;
·         mampu menjalankan kajian kuantitatif dan kualitatif secara saintifik;
·         berkebolehan untuk menjalankan kajian secara jujur, amanah, dan beretika;
·         berupaya meningkatkan keyakinan diri dan bermotivasi.